Posted on: ינואר 18, 2021 Posted by: admin Comments: 0
תהליך שחרור מהמכס

הזמנתם חבילה מאתרי הקניות באינטרנט? לפני שתוכלו להנות ממנה, היא תעבור תהליך שחרור במכס. במדינת ישראל, חברות הבלדרות הפרטיות, כמו גם דואר ישראל, פועלים בהתאם לחוקי רשות המיסים ולפקודות המכס בכל הנוגע לשחרור מטענים וחבילות מהנמל.

כל חבילה שרכשתם מחו"ל תגיע אליכם הביתה (או לסניף הדואר הקרוב), רק לאחר שנציגי חברת הבלדרות יפעלו מול פקידי המכס במסגרת תהליך השחרור של החבילה. הליך התפעול של החבילה כולל מספר שלבים, אליהם חשוב שהצרכן יהיה מודע.

מה כולל תהליך שחרור מהמכס? מה כוללים תשלומי עמילות מכס דואר ישראל או חברת הבלדרות? ומהם סעיפי השחרור הקטנים שיכולים לחסוך לכם הוצאות מיותרות?

עלויות תהליך שחרור ממכס

במסגרת חוקי המכס, שמאוגדים באתר רשות המיסים, נקבעו תעריפי מיסוי שונים שחלים על יבוא של טובין שמגיע ארצה. עלויות המיסוי מאוגדות בצו תעריפי המכס, שם מסווגות החבילות שרכשתם על פי עלותן ופרמטרים נוספים. כחלק מתהליך שחרור החבילה מהמכס, מתבצע תשלום עמילות מכס עבור שחרור הפריט בהתאם לקבוע בחוק.

הפקודות הללו קובעות כי ייבוא טובין בדואר או במשלוח אווירי יהיה פטור תשלום מיסים כל עוד ערכו אינו עולה על 75$. חבילות שערכן נע בין 75$-500$ יהיו פטורות מתשלום מיסים, למעט תשלום מיסי קנייה (חלים על חלק מהמוצרים) ותשלום מע"מ (17%) שחל על כל המוצרים.

חבילות שעלותן עולה על 500$ חייבות בתשלום מלא של המיסים ושל המע"מ. מיסי הקנייה שתשלמו תלויים בסיווג של המוצר וגם באישורים אחרים להם הוא נדרש ממשרדי הממשלה (לדוגמא, יש להבדיל בין ייבוא אישי של תרופות שחייבות באישור משרד הבריאות, ובין רכישה של נעלי ספורט).

מלבד עלויות המס הקבועות בחוק, נדרש הצרכן לשלם דמי טיפול נוספים עבור תהליך השחרור. התשלומים הנלווים עשויים להשתנות בהתאם לסוג המוצר, האישורים והרישיונות להם הוא נדרש, סוג השילוח, תעריפי חברת הבלדרות או דואר ישראל ועוד פרמטרים נוספים.

מה כוללים דמי הטיפול בשחרור?

  • אגרת רשימון ואגרת מחשב
  • אגרת ביטחון מכס
  • עלויות אחסון במסוף מטענים – אגרות אלו נגבות על ידי רשות שדות התעופה בגין שעות אחסון נוספות של החבילה טרם שחרורה מהמכס. תשלום בגין אחסנה נקבע על פי התעריף שבאתר ממ"ן.
  • אישורים מיוחדים, דוגמת אגרות והיטלים ממשלתיים, עשויים לייקר גם הם את תהליך השחרור.
  • דמי עמילות מכס – שחרור קולקטיבי של מספר חבילות במקביל, תשלום נוסף עבור מאמץ לוגיסטי מיוחד של חברת הבלדרות וכן הלאה.

כל התעריפים הנוספים משוקללים בעלות הכוללת של שחרור החבילה (יחד עם תשלומי המס הקובעים בחוק), והם כמובן משתנים בהתאם לסוג החבילה ולתעריפי חברת הבלדרות.

אל העלויות האלו, יש להוסיף גם את דמי השילוח של החבילה ארצה.

GCX – חברת בלדרות

דגשים נוספים לגבי תהליך שחרור מהמכס 

מלבד תשלום העלויות הנלוות לשחרור, יש להציג בפני פקידי המכס מסמכים שונים המתעדים את רכישת המוצר. בין היתר, יש להציג את שטר המטען (ימי או אווירי), חשבונית הקנייה/חשבונית של ספק החבילה (כוללת את עלות המוצר, מס' היחידות ותנאי המשלוח והתשלום), אישור/היתר להעברת החבילה ארצה (במקרים שנדרש אישור מיוחד ממשרדי הממשלה בארץ.

כמו כן, במקרים בהם ערך החבילה עולה על 100$, או משקלה עולה 5 ק"ג, נדרש הצרכן להציג מספר תעודת זהות או דרכון בפני פקידי המכס. במידה ובחרתם בשירותיה של חברת בלדרות, תוכלו ליצור עם נציגיה קשר והם יטפלו בעניין. שימו לב שכל עיכוב קטן בתהליך שחרור חבילה מהמכס עשוי לייקר את דמי האחסון ואת עלות השחרור מהמכס.

במקרים אחרים, רשאים פקידי המכס לפתוח את החבילה על מנת לבדוק את טיבה. הבדיקה יכולה להיות גם ממוחשבת בלבד, והיא נועדה לצורך בקרה ובידוק של מוצרים רגישים, או כאלו שמחויבים בבדיקה על פי חוק (רחפנים וקורקינט חשמלי למשל).

שחרור עצמאי מהמכס

תהליך השחרור מהמכס יכול להתבצע במספר ערוצים. אתם רשאים לבחור בשירותיה של אחת מחברות הבלדרות או בשירותי עמילות המכס של דואר ישראל, או לחילופין להתנהל ישירות מול המכס. 

עם זאת, חשוב להבין כי בכל מקרה תחוייבו בגובה דמי הטיפול של לשכת המסחר ככל הידוע לנו.
סחורות שעלותן לא עולה על 1,000$ יכולות להשתחרר מהמכס בהליך מקוצר. במקרים מסוימים, מעדיף הצרכן הפרטי להתנהל באופן עצמאי מול רשויות המכס ולוותר על חברת הבלדרות.

עם זאת, לאור סעיפי השחרור וגביית העמלות שתוארו לעיל, ראוי לציין כי לא תמיד מדובר בתהליך פשוט ומהיר.
בכל מקרה, שחרור של חבילה באופן עצמאי מומלץ רק במקרים בהם אתם מנוסים בהתקשרות מול פקידי המכס, או במידה ומדובר בשחרור חד פעמי. במקרים אחרים, מומלץ יהיה לשכור את שירותי דואר ישראל או אחת מחברות הבלדרות כדי להימנע מבירוקרטיה מייגעת והפסדים כספיים מיותרים בתהליך השחרור.

Leave a Comment